20 marca 2011 (niedziela)

VI FESTIWAL WIOSNY - dzień trzeci

W dniach 18-21 marca odbędzie się VI edycja, dobrze znanego już mieszkańcom Poznania, Festiwalu Wiosny. Oryginalna formuła tego wydarzenia, zbudowana wokół współczesnych interpretacji Święta Wiosny Igora Strawińskiego, pozwala na przyglądanie się bardzo różnym doświadczeniom artystycznym niemal w każdej dziedzinie sztuki.

O wyjątkowości tego stuletniego już prawie dzieła najlepiej świadczy fakt, że ciągle pozostaje źródłem inspiracji, że każdego roku na świecie pojawiają się nowe jego reinterpretacje. Kilka z nich powstało tym razem specjalnie na zamówienie Festiwalu Wiosny.

W tym roku chcielibyśmy zrewidować pierwsze skojarzenia, które pojawiają się w związku ze Świętem Wiosny i jego tematyką, opiewającą pradawne rytuały, rytm świata wyznaczanego przez naturę, której człowiek, w pierwotnej wspólnocie oddawał cześć i wobec której odprawiał ceremonie ofiarnicze. Towarzyszyła temu ekstatyczna choreografia Wacława Niżyńskiego, mająca w dionizyjskim duchu, charakterystycznym dla epoki modernizmu, wyzwolić ciało z jarzma sztucznej, salonowej kultury. Czy w XXI wieku człowiekowi wciąż potrzebne jest to wyzwolenie? Czy nie stało się ono naiwną opowieścią o pradawnych czasach, do których wcale nie trzeba dziś powracać? Leonard Bernstein, wybitny dyrygent, twierdził, że Święto Wiosny nie ma żadnego związku z prymitywną, tradycyjną muzyką ludową, jest na wskroś nowoczesne, zawiera w sobie bowiem najlepsze dotąd polirytmie i asymetrie, jakie można usłyszeć w muzyce współczesnej.

I to właśnie muzyka sama w sobie, a przede wszystkim nieregularny, wciąż zmieniający się rytm Święta wiosny zainspirował głównego gościa tegorocznej edycji Festiwalu, Claudię Castellucci, reżyserkę i choreografkę jednego z najbardziej znanych, włoskich teatrów awangardowych Societas Raffaello Sanzio, do podjęcia dialogu z dziełem Strawińskiego. Castellucci traktuje rytm jako pewnego rodzaju fenomen formalny i jednocześnie poszukuje jego ludzkiego, egzystencjalnego wymiaru. Efekty tej pracy zaprezentowane zostaną na deskach poznańskiego Teatru Wielkiego.

Z kolei współczesny sens mitu ofiarniczego postanowił zweryfikować Leszek Bzdyl, wraz z tancerzami Teatru Dada z Gdańska. W iście dadaistycznym geście zerwania z tradycją Święta wiosny, stworzył alternatywną wersję tego dzieła, która rzekomo zarysowana była przez kompozytora w korespondencji z autorem libretta, i którą rzekomo odnalazł, w kryminalnych niemalże okolicznościach, tajemniczy profesor z USA. Nierozerwalnym elementem tego spektaklu jest oryginalna muzyka skomponowana przez Mikołaja Trzaskę. Własną propozycję choreograficzną, zaprezentuje w Starym Browarze Janusz Orlik, a teatralny komentarz do tematyki Święta Wiosny przedstawi poznański Teatr Automaton (O.T. „Maski”). Kompozytorzy Cezary Ostrowski i Rafał Zapała zagrają w Auli Artis WSNHiD nowoczesną wersję dzieła Strawińskiego, z kolei w Meskalinie zabrzmią live acty i sety djskie uczestników konkursu na jego elektroniczną interpretację.

Już od kilku lat Festiwal Wiosny jest kilkudniowym wydarzeniem, którego program ukazuje fenomen Święta Wiosny z wielu stron i wydobywa jego współczesną energię. Tym samym staje się on okazją do wspólnego spotkania nie tylko artystów różnych dziedzin ale także odbiorców, zachęconych do odkrywania nowych możliwości sztuki współczesnej.

Bilety w kasach Teatru Wielkiego oraz w CIMie; bezpłatne wejściówki na prezentacje festiwalowe w Auli Artis (Le Sacre – Leszek Bzdyl/ Dada von Bzdülöw, Święto wiosny – Cezary Ostrowski, Rafał Zapała ) dostępne w WSNHiD - pokój 031 oraz dostępne do zdobycia w konkursach organizowanych przez patronów medialnych Festiwalu. Więcej informacji na temat Festiwalu na www.festiwalwiosny.pl
Zapraszamy!

Program Festiwalu:

 
Polityka Prywatności