Od początku sezonu w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej trwały próby do - bez wątpienia - jednej z najważniejszych premier w historii Teatru, spektaklu „Minus 2” Ohada Naharina. To pierwsza w Polsce realizacja tego legendarnego artysty, uznanego za jednego z najwybitniejszych choreografów naszych czasów. „Minus 2” Ohada Naharina będzie można zobaczyć podczas studenckiej premiery 11 grudnia w Auli Artis.
Ohad Naharin, uznany za jednego z najwybitniejszych choreografów współczesnych na świecie, urodził się w 1952 roku w Kibbutz Mizra, w Izraelu. Swoją edukację taneczną rozpoczął w Batsheva Dance Company, gdzie jego talent dostrzegła Marta Graham, co zaowocowało zaproszeniem do pracy w jej zespole.
W czasie pobytu w Nowym Jorku Naharin odbywał także pratykę taneczną w School of American Ballet i w Juilliard School, gdzie doskonalił technikę pod okiem takich mistrzów, jak Maggie Black i David Howard.
Swoją karierę wykonawczą kontynuował w sławnej izraelskiej grupie Bat-Dor Dance Company a następnie w legendarnym zespole Marice’a Bejarta Ballet du XX-e Siecle.
W 1980 roku Naharin wrócił do Nowego
Jorku, gdzie zadebiutował jako choreograf w Kazuko Hirabayshi Studio. W
tym samym roku, wraz ze swoją żoną Mari Kajiwara (zmarłą w 2001),
stworzył Ohad Naharin Dance Company. Przez 10 lat występował ze swoją
grupą w Nowym Jorku i na scenach świata, ugruntowując pozycję wybitnego
tancerza i choreografa. Jednocześnie realizował spektakle dla Kibbutz
Contemporary Dance Company, Nederlands Dans Theater i Batsheva Dance
Company, której dyrektorem artystycznym został w roku 1990.
Pełniąc tę
funkcję do dziś (z wyjątkiem sezonu 2003/2004 kiedy był głównym
choreografem), Naharin prowadzi zespół w sposób wizyjny, nadając jego
obliczu charakterystyczny kształt artystyczny, podziwiany i naśladowany
na całym świecie. Dla Batsheva Dance Company i grupy juniorów Batsheva
Ensemble, stworzył ponad 20 choreografii. Nad wieloma z nich wciąż
prowadzi pracę, stale je doskonaląc i rozwijając. Efektem takiej
koncepcji twórczej jest „Deca Dance” – spektakl, który w progresywny
sposób łączy elementy pochodzące z różnych choreografii Naharina.
Takie dzieła Naharina, jak „Tabula Rasa”, „Kyr”, „Anaphasa” czy „Three”
przeszły do kanonu współczesnego języka ruchu, stanowiąc punkt
odniesienia dla choreografów i teoretyków analizujących fenomen teatru
tańca.
O współpracę z Ohadem Naharinem zabiegają najwybitniejsze zespoły na
całym świecie. Jego choreografie mają w swoim repertuarze m.in.: Nerderlands Dans Theater, Frankfurt Ballet, Ballet de l’Opera National
de Lyon, Compañía Nacional de Danza, Cullberg Ballet, Ballet du Grand
Theatre de Geneve, Finnish National Ballet, Ballet de l’Opera de Paris,
Balé da Cidade de São Paulo, Cedar Lake Contemporary Ballet, Hubbard
Street Dance Chicago i Les Grand Ballets Canadiens de Montréal.
Ohad Naharin jest twórcą innowacyjnego języka ruchu GaGa, który przez
swoją inwencję zrewolucjonizował metodę szkolenia tancerzy Batsheva
Dance Company, przeradzając się następnie w światowy system kształcenia w
dziedzinie praktyki ruchu.
Mając gruntowne wykształcenie muzyczne Ohad Naharin odnosi również sukcesy jako kompozytor. Przy spektaklu „Kyr” współpracował ze znanymi artystami rockowymi z grupy „The Tractor’s Revenge”. Jest autorem muzyki do „Max” (pod pseudonimem Maxim Waratt) i „Playback”. Edytował i miksował ściężkę dźwiękową do „Mamootot” i „Hory”. W „Anaphazie” wystąpił w roli choreografa, kompozytora, gitarzysty i wokalisty.
Świat sztuki uhonorował Ohada Naharina
licznymi nagrodami: doktoratem Honoris Causa w dziedzinie filozofii
Weizmann Institute of Science, doktoratem Honoris Causa w dziedzinie
filozofii Hebrew University, Izrael Prize for Dance,
Nagrodą EMET w kategorii Sztuka i Kultura, tytułem Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres rządu francuskiego, dwukrotnie New York Dance (Bessie) Awards, Nagrodą „Dance Magazine” oraz Nagrodą Samuel H. Scripps American Dance Festival za życiowe osiągnięcia.