POKL w Instytucie Filologii Polskiej UAM

Strona www: amu.edu.pl
Dział: Poznań

Aby sprostać oczekiwaniom współczesnego społeczeństwa, Instytut Filologii Polskiej UAM przystąpił we wrześniu 2009 roku do projektu Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji informatycznych oraz informacyjno-medialnych) wspierającego rozwój UAM.

Przedsięwzięcie o wartości około 15 milionów złotych współfinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 4.1.1.

Realizacja projektu, której zakończenie zaplanowano na grudzień 2015 roku, ma na celu wprowadzenie nowoczesnych metod i narzędzi nauczania do tradycyjnego modelu kształcenia w Instytucie Filologii Polskiej.

Cele

Głównym celem naszego projektu jest wzmocnienie potencjału rozwojowego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, polegające na rozszerzeniu i wzbogaceniu oferty edukacyjnej uczelni, a także służące poprawie jakości edukacji na poziomie wyższym przez jej dostosowanie do wymogów współczesnego rynku pracy w Polsce.
Główne cele to:

  1. modernizacja istniejących specjalizacji zawodowych na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej poprzez wzbogacenie programów nauczania o elementy nowatorskie, a także przez opracowanie oraz wdrożenie efektywnych, nowoczesnych narzędzi edukacyjnych;
  2. zwiększenie szans przyszłych absolwentów na rynku pracy poprzez zaangażowanie w proces kształcenia pracodawców oraz wprowadzenie skoordynowanego systemu staży i praktyk;
  3. dostosowanie warunków studiowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Działania

Projekt Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji informatycznych oraz informacyjno-medialnych) zakłada m.in. następujące działania:

  1. Realizację dostosowanych do wymogów rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy co najmniej 50 programów zajęć dotyczących mediów, multimediów, multimediów w dydaktyce, kultury, sztuki, technologii informacyjnych, informacji naukowej, nowoczesnych narzędzi informacyjnych, edukacji naukowo-informatycznej. Zadanie to ma obejmować następujące działania szczegółowe:
    1. ogłaszanie corocznych konkursów modernizacyjnych dla pracowników naukowo-dydaktycznych i doktorantów IFP UAM;
    2. przeprowadzanie oceny wniosków, wyłanianie zwycięzców i podpisywanie umów na realizację modernizacji;
    3. przeprowadzanie określonych w regulaminie i umowie zajęć dydaktycznych (przynajmniej 15-godzinnego programu) w formie zajęć wzorcowych (ćwiczeń, wykładów i konwersatoriów), prowadzonych tradycyjnie oraz z wykorzystaniem technik multimedialnych i interaktywnych;
    4. ewaluację zajęć wzorcowych.
  2. Zakup i montaż najnowocześniejszego sprzętu dydaktycznego (m.in. tablic interaktywnych, tabletów, wizualizerów).
  3. Otwarcie ogólnodostępnej pracowni komputerowej.
  4. Realizację programu „Studiuj z laptopem”, czyli przekazanie studentom i doktorantom nowoczesnych i funkcjonalnych notebooków na czas nauki w IFP (sprzętu będziemy użyczać na zasadach określonych w regulaminie oraz podanych w umowie użyczenia).
  5. Prowadzenie praktyk i staży dla słuchaczy studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w szkołach, bibliotekach, wydawnictwach, redakcjach, instytucjach kultury i drukarniach – w miejscach zatrudnienia związanych z najistotniejszymi celami naszego projektu. Zadanie to ma obejmować następujące działania szczegółowe:
    1. opracowanie i wdrożenie spójnego regulaminu praktyk i staży dla wszystkich specjalizacji proponowanych studentom Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej;
    2. organizacja naboru na staż, koordynacja pracy opiekunów praktyk i staży, monitoring i ewaluacja dokumentacji,
    3. opracowanie systemu informatycznego zarządzającego praktykami i stażami.
  6. Współdziałanie z rynkiem pracy: organizację gościnnych zajęć dydaktycznych prowadzonych przez pracodawców – wybitnych nauczycieli i metodyków, zasłużonych pracowników oświaty, pracowników bibliotek, szefów wydawnictw i innych specjalistów.
  7. Wsparcie dla studentów niepełnosprawnych w zakresie:
    1. prowadzenia szkoleń z języka migowego dla kadry dydaktycznej;
    2. zakupu i montażu specjalistycznych urządzeń oraz oprogramowania;
    3. otwarcia pracowni informatycznej dla niepełnosprawnych.

Więcej informacji na stronie projektu
http://www.e-ifpuam.amu.edu.pl/pokl/aktualnosci/
,
w biurze projektu (pokój 03 w przyziemiu Collegium Maius, tel. 829 45 94) oraz w dziekanacie Studium Doktoranckiego Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej (pokój 60, tel. 829 46 98).



ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Polityka Prywatności