W ramach ósmej edycji Kieszeni Vincenta odbywać się będą od 5 do 8 maja w godzinach przedpołudniowych autorskie warsztaty kierowane do dzieci i młodzieży, a prowadzone przez studentów oraz młodych artystów.
8. Międzynarodowe Warsztaty Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta, Edukacja, Poznań, 5–8 maja 2009
park na Cytadeli,
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu,
Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Art Stations Foundation, Stary Browar
Słowo
edukacja chyba w nikim z nas, przy pierwszym skojarzeniu, nie budzi
pozytywnych emocji. Kojarzy nam się ze zinstytucjonalizowanym systemem
nauczania, pełnym schematów, sztywnych norm, zasad i założeń.
Nauczanie, które w swej istocie powinno stanowić wspomaganie dążeń
młodych ludzi do poszukiwania wiedzy i rozbudzania ich naturalnych
zainteresowań a także doskonalenia umiejętności, zazwyczaj osadza się i
opiera na stereotypach.
Samo nauczanie posiada bardzo stare
tradycje, sięgające okresu starożytnej Grecji i Rzymu, a nawet czasów
wcześniejszych.Edukacja obejmuje organizację systemu kształcenia, formy
i metody pracy, ustala cele nauczania oraz opracowuje programy. Stanowi
pojęcie, które ściśle jest związane z procesem rozwoju umysłowego
człowieka. Jej zadanie to nie tylko kształtowanie cech i postaw, ale
także zdobywanie nowych umiejętności oraz poszerzanie własnych,
posiadanych już, struktur wiedzy. Edukacja powinna rozbudzać i
wykorzystywać potencjał tkwiący w człowieku, skłaniając go tym samym do
permanentnego rozwoju i ustawicznego kształcenia.
W procesie
uczenia się możemy rozróżnić cztery formy edukacji. Pierwsza z nich to
edukacja formalna, inaczej zwana szkolną. Odbywa się ona w procesie
nauki szkolnej, w trakcie studiów oraz ma miejsce w ramach różnego typu
szkoleń a także kursów. Prowadzi zazwyczaj do uzyskania certyfikatów,
dyplomów czy zaświadczeń. Oparta jest na ściśle określonej organizacji
i strukturze nauki.
Druga forma to edukacja nieoficjalna,
która przeważnie przebiega paralelnie z oficjalnym procesem nauczania.
Tego typu uczenie się odbywa się w miejscach pracy, w ramach aktywności
różnego rodzaju organizacji np. organizacji młodzieżowych,
pozarządowych, klubów sportowych itd. Typ edukacji nieoficjalnej mogą
kreować i organizować także same osoby uczące się.
Trzecia to edukacja nieformalna. Stanowi ją trwający przez całe życie proces kształtowania się wartości, postaw, umiejętności na podstawie różnych doświadczeń oraz na skutek wpływu otoczenia – rodziny, znajomych, środowiska pracy, zabaw itp. Nie bez znaczenia pozostaje także wpływ mass mediów.
Czwarty typ stanowi
edukacja akcydentalna, która wynika z codziennych, spontanicznych,
niezaplanowanych i niezaprojektowanych sytuacji. Uważam, że ta forma
jest niezastąpionym źródłem cennej wiedzy i w wyjątkowy sposób
umożliwia zdobywanie doświadczeń.
My edukujemy innych ludzi, oni
edukują nas. Raz my poddawani jesteśmy określonemu systemowi nauczania,
a za moment sami się dokształcamy i tworzymy nowe struktury tego
sytemu.Edukacja nierozerwalnie towarzyszy człowiekowi przez całego jego
istnienie: w życiu zawodowym, towarzyskim, kulturalnym, rodzinnym oraz
duchowym. W pewnych okresach (szczególnie w trakcie chodzenia do
szkoły) ciąży nam, często sprawiając liczne kłopoty. Zdobywanie wiedzy
powierzchownej i technicznej – zorientowanej głównie na umiejętności –
nie zawsze jest źródłem zadowolenia.
Bywa jednak, że obecność
edukacji jest „niewyczuwalna” i wówczas sprawia nam przyjemność oraz
wielką satysfakcję. Pomyślmy, przykładowo, o naszych pasjach. Przecież
w trakcie pogłębiania zainteresowań nie odczuwamy „natręctwa
edukacyjnego”. W szybki, łatwy i naturalny sposób zdobywamy, a także
poszerzamy naszą wiedzę, uczymy się nowych pojęć, terminów. Związane
jest to z rodzajem wiedzy dynamicznej, która w dzisiejszych czasach
stanowi wiedzę najbardziej pożądaną. Skłania ona bowiem do kreacji oraz
twórczego myślenia, co z kolei implikuje bardziej kompleksowe
wykorzystywanie posiadanego potencjału.
Autoedukacja stanowi kolejną formę edukacji, która umożliwia mądre i świadome korzystanie z czterech pozostałych uprzednio wyszczególnionych. Szczególnie dla wiedzy dynamicznej warsztaty twórcze stanowią doskonałe forum. To od nas zależy, jaką formę edukacji zaprzęgniemy do naszych autorskich projektów. Czy w swojej aktywności wykażemy się umiejętnością świadomego działania, inwencją, brakiem schematycznego myślenia oraz tym, co najcenniejsze – kreatywnością.
Magdalena Parnasow-Kujawa
W ramach ósmej edycji Kieszeni Vincenta odbywać się
będą od 5 do 7 maja w godzinach przedpołudniowych autorskie warsztaty
kierowane do dzieci i młodzieży, a prowadzone przez studentów oraz
młodych artystów. Celem projektu jest przedstawienie różnic i
podobieństw kulturowych, wymiana doświadczeń oraz metod pracy między
pokoleniami.W tym roku planujemy, że każdego dnia odbędzie się
kilkanaście warsztatów, na które serdecznie Państwa zapraszamy.
Warsztatom towarzyszyć będzie trzydniowe, otwarte forum Edukacja
adresowane do uczestników projektu, nauczycieli i opiekunów grup
młodzieży. Podczas forum wystąpią zaproszeni goście z autorskimi
prezentacjami.
Forum odbywać się będzie w:
• Wyższej
Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa przy ul. gen. Tadeusza
Kutrzeby 10, w dniach 5, 6 i 7 maja od godz. 18 do 20
• Art Stations Foundation, przy ul. Półwiejskiej 42, 8 maja od godz.10 do 14.
W
realizacji projektu biorą udział studenci z Akademii Sztuk Pięknych w
Poznaniu i Łodzi, , Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Głogowie,
Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetów: w Białymstoku, Jagiellońskiego
i Pedagogicznego w Krakowie, Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Zielonej
Górze, w Ostrawie (Czechy), w Koszycach i Preszowie (Słowacja),
Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą (Niemcy),
Państwowego Uniwersytetu w Kursku (Rosja), Państwowej Akademii
Projektowania i Sztuki w Charkowie (Ukraina) oraz Wyższej Szkoły
Grafiki i Designu w Moskwie (Rosja).
Zapraszamy dzieci i
młodzież (w wieku 7-18 lat) oraz nauczycieli do udziału w warsztatach,
które odbywać się będą codziennie od wtorku 5 maja do czwartku 7 maja,
w godz. 10–13.
Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Do udziału w forum zapraszamy nauczycieli i instruktorów.
Informacja, zgłoszenia oraz zapisy grup i klas na poszczególne warsztaty:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
tel. 061 64 64 470, 061 64 64 477 w godz. 9–14 (pn.–pt.)
Szczegółowy harmonogram warsztatów i forum: www.csdpoznan.pl, www.stowarzyszeniemagazyn.org
O zapisach na warsztaty decyduje kolejność zgłoszeń.
Organizatorzy:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Stowarzyszenie Artystyczno-Edukacyjne Magazyn
Partnerzy:
Akademia
Sztuk Pięknych w Poznaniu, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i
Dziennikarstwa w Poznaniu, Art Stations Foundation, Stary Browar,
Słubfurt e.V.
Polski Komitet Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę (InSEA))
Patronat medialny:
Poznański Informator Kulturalny, Sportowy i Turystyczny IKS,
Koordynatorzy projektu:
Wojciech Nowak (tel. 0 602 818 522), Tadeusz Wieczorek (tel. 0 501 476 302)