Od zakończenia pierwszej edycji markowego pucharu wyścigowego KIA Picanto minęło niemal pół roku. Zawodniczki i zawodnicy startujący w ubiegłym sezonie mieli czas na wygaszenie emocji, spokojne przeanalizowanie swoich sukcesów i porażek i przygotowanie się do kolejnej serii startów.
Dla osób pracujących przy
organizacji tego przedsięwzięcia, był to czas intensywnej pracy. Natychmiast po
zakończeniu ostatniego wyścigu przystąpili do przygotowania drugiej edycji
wyścigowych zmagań. Po niebywałym sukcesie, jakim był inauguracyjny sezon
Pucharu, przygotowania do kolejnego stały się trudnym wyzwaniem. Wszelkie zmiany
musiały być przygotowywane szczególnie ostrożnie, wszak drugi rok wyścigowych
zmagań ma być ciekawszy, jeszcze bardziej emocjonujący, krótko mówiąc, lepszy
pod każdym względem. Czy udało się poprawić przedsięwzięcie, które zbierało
dobre i bardzo dobre opinie?
Tegoroczna edycja będzie
odbywała się jako KIA LOTOS Cup. Zmiana nazwy markowego pucharu wyścigowego KIA
Picanto Cup na KIA LOTOS Cup wskazuje, że do tegorocznej edycji przystąpił nowy
partner, LOTOS Oil, stając się sponsorem tytularnym. - Nasz udział w wyścigach
jest jednym z elementów współpracy z KIA Motors. Dziś coraz ważniejsze jest
współdziałanie producenta samochodów i olejów. To dzięki niej obie strony mogą
doskonalić swoje produkty, aby jeszcze lepiej odpowiadały warunkom i
oczekiwaniom kierowców. Udział w wyścigach KIA LOTOS Cup to doskonała sposobność
do testowania produktów w ekstremalnych warunkach. Pierwszym efektem współpracy
jest specjalna linia olejów LOTOS KIA FORMULA - powiedział Jacek Neska, prezes
zarządu spółki LOTOS OIL S.A.
KIA LOTOS Cup wspierają
ponadto firmy Pirelli i Alcar, których udziału w całym przedsięwzięciu trudno
nie docenić. Aktywnie współpracują również firmy: Toora, V-Tech Tuning, Bilstein
oraz Eibach. Patronat medialny nad KIA LOTOS Cup, podobnie jak w ubiegłym roku,
objęły redakcje: Motor, Przegląd Sportowy i Sukces. Informacje dotyczące
startujących zawodników, relacje i fotografie z poszczególnych rund, aktualne
klasyfikacje, regulaminy i komunikaty będą na bieżąco publikowane na stronie
internetowej: www.kia-lotos-cup.pl
KIA LOTOS Cup odbywać się
będzie na nieco innych zasadach niż rozgrywany w ubiegłym roku KIA Picanto Cup.
Celem wszystkich zmian było stworzenie jeszcze lepszego widowiska dla kibiców i
bardziej emocjonującej rywalizacji sportowej dla zawodników. Najważniejsze
jednak było utrzymanie nadrzędnej idei Pucharu, jako szansy rozpoczęcia kariery
sportowej dla młodych zawodniczek i zawodników. W tegorocznej edycji o
zwycięstwo rywalizować będzie 46. zawodników, w tej stawce jest 9. pań. Obok
zawodników, którzy poznali już smak rywalizacji w samochodach Picanto w ubiegłym
sezonie, staną w szranki debiutanci. Głównie dla nich, aby mogli poznać sztukę
wyczynowej jazdy, ale też i dla bardziej doświadczonych (w myśl zasady, że
trening czyni mistrza) KIA Motors Polska
zorganizuje dodatkowe dwa treningi szkoleniowe. 28 marca zajęcia odbędą
się na torze w Poznaniu, a 26 maja w Kielcach.
Regulamin techniczny pozostał
niemal bez zmian - dopuszczono jedynie większy zakres modyfikacji geometrii
zawieszenia oraz dowolną głębokość bieżnika opon. Specyfikacja techniczna
samochodów, ich wyposażenie i przygotowanie pozostaje również bez zmian. Twórcy
Pucharu zakładają, że wszyscy chcą się ścigać zgodnie z zasadami Fair Play i
nikt nie zamierza wprowadzać niedozwolonych modyfikacji, jednak, aby rozwiać
jakiekolwiek wątpliwości, po każdym wyścigu co najmniej pięć samochodów
poddanych zostanie szczegółowym badaniom technicznym. W czasie wyścigu
rywalizację obserwować będą sędziowie, których zadaniem będzie kontrola, czy na
torze nie została przekroczona granica między twardą walką, a niesportowym
zachowaniem.
Wiele nowości przynosi
natomiast regulamin sportowy. Dzięki temu wyścigi staną się jeszcze bardziej
atrakcyjne i emocjonujące zarówno dla zawodników, jak i obserwatorów. Wedle
nowych zasad odbywać się będą treningi kwalifikacyjne. Startujący zostaną
podzieleni na dwie grupy (maksymalnie po 25 samochodów) i każda z nich odbędzie
30-minutową sesję treningową. Zawodnicy, którzy uzyskają najlepsze 15 czasów
odbędą jeszcze jeden dodatkowy, 15-minutowy trening. Po treningach, do finału
„A” zakwalifikowanych zostanie 27 najszybszych Zawodników. Pozostali wystartują
w finale „B” (1 wyścig liczący pięć okrążeń), mając jeszcze szansę na start w
finale A i walkę o czołowe miejsca w zawodach. Najlepsza piątka z finału „B”
zajmie ostatnie pola startowe w finale „A”. Wyścig finałowy „A”, podobnie jak w
roku ubiegłym, składać się będzie z dwóch biegów bez zjazdu do depot. Znacznemu
wydłużeniu uległ dystans, na którym będzie odbywała się rywalizacja. O ile w
pierwszym sezonie zawodnicy ścigali się na dystansie 14. okrążeń (dwa wyścigi po
7 okrążeń), to w sezonie 2007 w każdej rundzie rywalizacja o punkty odbędzie się
w finałach „A” na dystansie 20. okrążeń (dwa wyścigi po 10 okrążeń). Po
pierwszym wyścigu zawodnicy przejeżdżają po torze (bez zjazdu do depot) na pola
startowe, gdzie rozpoczyna się procedura startowa do kolejnych 10. okrążeń.
Klasyfikacja w każdej rundzie ustalana będzie na podstawie sumy punktów z obu
wyścigów finału „A”. Punkty, podobnie jak w roku ubiegłym, zdobywają wszyscy,
którzy sklasyfikowani będą na miejscach do 32. (i startowali w finale „A”). Za
zwycięstwo przyznaje się 35 punktów, za drugie miejsce – 32, za trzecie – 30, a
każdy kolejny zawodnik otrzymuje jeden punkt mniej. Najlepsi na mecie otrzymają
również nagrody pieniężne w wysokości zależnej od zajętych miejsc. Za 1. miejsce
– 3000 zł, za 2. – 1500 zł, za 3. – 1000 zł, 4. – 700 zł, 5. – 500 zł, miejsca
od 6. do 10. gratyfikowane będą kwotą 400 zł, a od 11. do 15. – kwotą 300 zł.
Zwycięzcą cyklu wyścigowego, Mistrzem Polski i właścicielem nagrody głównej (Kia
Picanto) zostanie zdobywca największej liczby punktów we wszystkich wyścigach
eliminacji. Wicemistrz Polski otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. zł, II
Wicemistrz Polski – 10 tys. zł.
Wydarzeniem sezonu będzie
czwarta runda KIA LOTOS Cup. Po raz pierwszy w historii polskich wyścigów
kierowcy pucharu markowego zmierzą się w sportowej walce na torze Formuły 1. W
połowie czerwca kolorowa kawalkada pucharowych Picanto pojawi się na węgierskim
torze Hungaroring, dwa miesiące później na tym samym obiekcie Robert Kubica
będzie startował w Grand Prix Węgier.
Wyścigowe zmagania rozpoczną
się na torze w Poznaniu 13 - 14 kwietnia. Miesiąc później, również w Poznaniu
(18 - 19 maja), odbędzie się druga runda. Trzecia runda planowana jest na
pierwszy weekend czerwca (1 - 2. czerwca) na podkieleckim torze w Miedzianej
Górze. Kolejne zawody planowane są na torze Formuły 1 na Węgrzech, na torze
Hungaroring (14 - 17 czerwca), po czym zawodnicy powrócą do Miedzianej Góry,
gdzie na 24 i 25 sierpnia zaplanowano rundę piątą. Ostatnie zawody sezonu odbędą
się na torze w Poznaniu 28 - 29 września.
Pomysłodawcą i inicjatorem
powstania wyścigowego Pucharu jest Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający KIA
Motors Polska. Przed drugim sezonem pierwszego w historii firmy markowego
pucharu wyścigowego powiedział: - Nie bez powodu wszystkie duże marki były, są
lub będą promowały swoje produkty w sporcie samochodowym. My podjęliśmy to
wyzwanie w ubiegłym sezonie, wiedząc, że dobre auta nie obronią się same. Puchar
stał się ważnym wydarzeniem w życiu sportowym, samochody sprawdziły się
doskonale, kierowcy w miarę szybko nauczyli się wyścigów. Po zakończeniu
pierwszej edycji Pucharu wprowadziliśmy zmiany, których celem jest
uatrakcyjnienie wyścigów; zmieniliśmy regulamin sportowy, zmodyfikowaliśmy
regulamin techniczny, przede wszystkim jednak chcemy utrzymać nadrzędną ideę
Pucharu jako adresowanego do młodych, początkujących zawodników. Wspieramy
kierowców przy uzyskiwaniu licencji, opanowaniu wyczynowej techniki jazdy,
poznawaniu i właściwym rozumieniu regulaminów i zasad czystej, sportowej
rywalizacji. O tym, na ile udało nam się uczynić KIA LOTOS Cup jeszcze bardziej
atrakcyjnym, przekonamy się już niebawem.
KALENDARZ KIA LOTOS
CUP
I runda 13-14 kwietnia,
Poznań
II runda 18-19 maja,
Poznań
III runda 1-2 czerwca,
Kielce
IV runda 14-17 czerwca,
Hungaroring
V runda 24-25 sierpnia, Kielce
VI runda 28-29 września, Poznań