Marek Poźniak używa prostej angielskiej kamery Ensign wyprodukowanej około roku 1900. Ten specyficzny sprzęt nie posiada obiektywu (monokl) i nowoczesnej migawki. Pozwala to na odtworzenie klimatu fotografii początku XX wieku, dodatkowo podkreślonego motywami architektonicznymi tamtego czasu.
Fotografie wykonane zostały na ulicach Londynu pod koniec 2006 roku na angielskich filmach Ilford. Odbitki zostały wykonane na papierze chloro-bromowosrebrowym produkcji angielskiej i wywołane w odczynniku lithowym. Również ten zabieg przenosi odbiorcę w fotograficzną przeszłość.
Dzięki jego zastosowaniu następuje zabarwienie sepiowo-brązowe papieru oraz zagęszczenie ziaren srebra w ciemnych partiach. Cały proces został wykonany wg starych zasad rzemieślniczych. Jest to czysta fotografia na papierze. Bez nowoczesnego skanowania i wydruków.
Pierwszy kontakt z tymi fotografiami przenosi nas o około 100 lat wcześniej. Mamy wrażenie swoistej pętli czasowej zaciskającej się na naszych przyzwyczajeniach wizualnych. Autor zadaje pytania o charakter fotografii dokumentalnej jako sztuki oraz sposób dokumentalnego opisania świata. Przeszłość jest nieodłączną towarzyszką naszych poczynań: w nas (przeżycia z dzieciństwa i młodości) jak i obok nas w formie architektury, wydarzeń czy nawet przekazów. Równie ważnym aspektem projektu jest wskazanie na współzależność fotografii i tekstu. Często nie jesteśmy w stanie określić ani miejsca ani czasu wydarzenia – dopiero opisując je uświadamiamy sobie te zależności. Wiele opisów musimy poddać analizie, prowadzącej do demistyfikacji tego co nastąpiło.
Wystawy indywidualne
1982
• Portrety, Galeria Fotografii WDK Opole
1983
• Stary Czarnków, Galeria Miejska w Czarnkowie
1985
• Fotografie, Mała Galeria (KZT) w Opolu
• Kwiaty i F, Galeria fg (KMPiK) w Bielsku Białej
• Uroki małych miasteczek (MDK) w Chorzowie
1987
• 84 – 86, Galeria HYBRYDY w Warszawie
• Pogranicza rzeczywistości, Foto-Medium-Art we Wrocławiu i Lądku Zdroju
1988
• Kwiaty i F, Galeria fotografii OTF w Olsztynie
• Kompozycje..., Galeria fotografii FF w Łodzi
1989
• Dla filozofów, Dom Kultury w Płocku
• Fotografia pamiątkowa, Galeria Klubu Związków Twórczych w Opolu
1990
• 10 Dni w Berlinie, Foto-Medium-Art we Wrocławiu
• Achim i Nowa Sól, Galeria miejska, Achim (z Wolfgangiem Stemmerem)
1991
• Fotografie, Galeria »Brotfabrik« w Berlinie
• Między 1900 i 1939: Fotokontakty, Galeria »Die Zunge« w Berlinie
• Naznaczona rzeczywistość, Ratusz Steglitz w Berlinie
1992
• 800 Fotografii na 800-lecie, Czarnków
1993
• 3 w Rzymie, 20 dni w Piekarni, Galeria »Brotfabrik« w Berlinie
• Foto to Foto, Raiffeisen Galerie w Bambergu
• 33, MaΠa Galeria ZPAF-CSW w Warszawie
• Rok 1993,Galeria FF w Łodzi
1994
• Porysowane, Galeria Pusta w Katowicach
• Fotografie, Galeria Mittelstraße 18 w Poczdamie
1996
• Foto to Foto 2, Galeria Polskiego Instytutu Kultury w Berlinie
i Muzeum Narodowe w Gdańsku (z Kurtem Buchwaldem)
1999
• Camera Obscura, BWA Wrocław – Galeria DESIGN (z Przemkiem Zajfertem)
2001
• Camera Obscura, KIK, Sztutgart (z Przemkiem Zajfertem)
• Przeszłość w teraźniejszości, Mała Galeria CSW, Warszawa
2002
• Misteria Weddingu,
2003
• W drodze z Ensign, Aroma – Galeria Fotografii, Berlin
• Berlin-moje wędrówki, BWA Zielona Góra
2004
• Top secret, Galeria Okno, Słubice
Wystawa potrwa do 28 lutego br.