W Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa 29 czerwca odbędzie się uroczyste przekazanie Uczelni instalacji pt. „Testament” autorstwa Petera von Tiesenhausena.
Kanadyjski artysta zainspirowany tragicznym ludobójstwem w obozie Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu stworzył przejmujący i osobisty zapis. W „Testamencie” Tiesenhausena zamordowani – czarne ludzkie postacie są literami, stanowiącymi symboliczne słowa listu złożonego w hołdzie anonimowym ofiarom przemocy. Ich istnienie poświadcza niejako drewniana tablica, na której, „wyryta” została ich śmierć. To historia pisana ofiarami ludzi. Język figur hipnotyzuje tu swoją szczerością, stając się przekazem pozajęzykowym. „Testament - jak mówi sam autor – jest wizualną manifestacją powagi i siły historii (...). Przypomina, że czyjeś istnienie nie może zostać zapomniane”. Poprzez „proces odczytywania”, interpretowania rzeźby-tekstu von Tiesenhausena odbiorca nadaje jej aktywność. Natomiast „czytanie – jak pisał Italo Calvino - znaczy zbliżanie się ku czemuś co przeradza się w istnienie”.
Peter von Tiesenhausen nazywany przez znawców sztuki „kanadyjską Abakanowicz” związany jest z renomowaną uczelnią Alberta College of Art and Design. Rzeźba, instalacje, malarstwo, a także działalność edukacyjna – to dziedziny, w których zasłynął Peter von Tiesenhausen. Artysta w większości swoich rzeźb oraz instalacji wykorzystuje przestrzeń krajobrazu oraz naturę. „Materiałami” w jego pracach były: wierzba, sosna, staw, a także ogień czy lód. Dlatego też w część jego a priori wpisana jest efemeryczność. Artysta odczytuje naturę oraz jej metody oporu przeciwko podporządkowaniu. Wyczuwa także zagrożenie natury ze strony człowieka. Peter von Tiesenhausen instaluje swoje rzeźby w różnorodnych miejscach: czasem w puszczy wśród leśnych drzew „przodków”, czasem w otwartym polu, gdzie figury autora są jedynymi pionowymi akcentami, albo w mieście gdzie rzeźby wyglądają na wyalienowane.
Peter von Tiesenhausen przyznaje, że uwielbia robić coś z niczego. Natura jest dla mnie nauczycielem, zawsze nieprzewidywalna, ale jednocześnie olśniewająca w swojej nieprzewidywalności. Ponadto sztuka Tiesenhasuena nigdy nie jest jedynie bezmyślną interwencją, lecz sztuką angażującą widza i otwierającą przed nim możliwość wielu interpretacji.