Lot nad miastem - innowacyjne pomysły polskich logistyków
Już wkrótce nad ulicami polskich miast pojawią się innowacyjne środki komunikacji miejskiej, na przykład gondole lub tradycyjne, ale niedoceniane, barki mogące zastąpić 45 ciężarówek. To tylko nieliczne nowoczesne usprawnienia przedstawione na III Międzynarodowym Forum Młodych Logistyków w
Poznaniu - informuje rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Logistyki (WSL) Wojciech Zalewski. Młodzi logistycy mają wiele pomysłów, które pozwolą odciążyć nasze drogi od wzrastającej liczby pojazdów. Forum organizowały Politechnika Poznańska (PP) i WSL.
"Nowoczesne rozwiązania logistyczne w budowaniu przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstw" prezentowało dziewięć kół
naukowych oraz firmy, które mają bezpośredni kontakt z logistyką.
W pierwszym dniu Międzynarodowego Forum Młodych Logistyków (MFML)
w WSL student PP Zygmunt Kopacz mówił o zaletach transportu
kombinowanego. Jego zdaniem, transport drogowy można zastąpić
żeglugą śródlądową, która jest bardziej ekonomiczna i ekologiczna,
gdyż towar przewieziony jedną barką musiałoby przewozić 45
ciężarówek.
Uczestnicy forum mieli możliwość zmierzenia się z wyzwaniami
praktycznymi podczas warsztatów prowadzonych przez wykładowców PP
i WSL - ćwiczenia obejmowały zarządzanie przepływem materiałów,
zapasami i transportem, oraz ryzyko w logistyce i teorię
ograniczeń. Studenci prowadzili także konkursowe studium przypadku
z zakresu logistyki dystrybucji. Pierwsze miejsce zajęło Koło
Naukowe Logistyki i Jakości z Akademii Techniczno- Humanistycznej z
Bielska-Białej. Drugie miejsce wywalczyło Koło Naukowe Logistyki
"Dialog" z Akademii Ekonomicznej z Katowic, trzecie przypadło Kołu
Naukowemu Transportu i Logistyki z Akademii Morskiej ze Szczecina.
Drugi dzień MFML odbywał się w Centrum Wykładowym PP. Jak ocenia
Wojciech Zalewski, największe zainteresowanie wzbudził Adrian
Tuta, student z Akademii Świętokrzyskiej z Piotrkowa
Trybunalskiego, który prezentował projekt przemieszczających się
nad miastami gondoli.
"MISTER to nowatorski system publicznego transportu miejskiego" -
mówił Tuta. Podkreślał, że pięcioosobowe, automatycznie sterowane,
lekkie gondole mogą przewieźć każdego pasażera bezpośrednio
pomiędzy dwoma dowolnymi przystankami.
Student przypuszcza, że
małe pojazdy, sunące po szynie zawieszonej na słupach kilka metrów
nad ulicą, już wkrótce zastąpią tramwaje i autobusy miejskie.
O nowoczesnych rozwiązaniach systemów składowania i transportu technologicznego opowiadała przedstawicielka firmy Promag S.A.
Elżbieta Szulc. Jednym z nich jest stosowanie regałów rzędowych
przejezdnych na wózkach jezdnych, pozwalających na bardziej
optymalne wykorzystanie powierzchni magazynowej niż w przypadku
tradycyjnych systemów regałów. Na trzykrotne zmniejszenie czasu za
i rozładunku pozwala zastosowanie doków przeładunkowych. Sposobem
na unowocześnienie linii produkcyjnej mogą być natomiast systemy
przenośników.
Jak podkreśla Wojciech Zalewski, uwagę uczestników przyciągnęli
również Alicja Semik i Michał Wadoń z Akademii Techniczno-
Humanistycznej z Bielska-Białej, którzy zaprezentowali zalety lean
managment. Jest to jedna z wielu koncepcji zarządzania firmą,
która zakłada eliminowanie zbędnej pracy i wykonywanych czynności
a dzięki temu pozwala oszczędzać czas i pieniądze.
Nowoczesny transport śródlądowy zaprezentowała firma Odratrans.
Jak tłumaczy Zalewski, innowacyjność ich pomysłu polega na
wprowadzeniu stałych linii kontenerowych.
Latawiec, wirnik wiatrowy, bateria słoneczna to tylko niektóre
nowatorskie sposoby napędzania statków. "Statki takie zużywają
mniej energii i dzięki nim zmniejsza się zanieczyszczenie
środowiska" - podkreślały studentki Politechniki Szczecińskiej.
"W dzisiejszym świecie liczy się przede wszystkim praktyka,
dlatego przedstawiciele firmy ICG Wdrożenia SAP ogłosili konkurs
dla uczestników forum, którego nagrodą są płatne praktyki w tej
firmie. Zwycięzcą został Krzysztof Haraj, student V roku PP" -
mówi Zalewski. (PAP)
ostatnia aktualizacja: 2008-04-14