19 stycznia do Sudanu ruszyła ekspedycja naukowo-dydaktyczna UAM. Studenci oraz pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) spędzą w Afryce prawie dwa miesiące (19.01-9.03.2013). Wyjazd realizowany jest dzięki podpisanej w 2011 roku przez UAM umowy o współpracy z Sudańską Służbą Starożytności (National Corporation for Antiquities and Museums of Sudan, w skrócie NCAM).
Grupa składa się z archeologów, arabistów oraz etnologa (łącznie 8
osób, w tym 3 pracowników naukowych i 5 studentów). Wszyscy będą wspólnie pracowali
w dolinie Nilu w rejonie 5 Katarakty. Za kilka lat (od 3 do 6 lat
według różnych źródeł) ten obszar zostanie zupełnie zniszczony.
Władze sudańskie w ramach projektów rozwoju gospodarczego rozpoczęły budowę hydroelektrowni w miejscowości Shereik. W przeciągu kilka lat powstanie w tym miejscu gigantyczna zapora wodna, która spiętrzy wody Nilu. Woda zaleje liczne wioski, pola uprawne, wyspy i wszystko co znajduje się na tych terenach - także ogromna liczba stanowisk archeologicznych.
Po zakończeniu prac terenowych archeolodzy przeprowadzą warsztaty z archeologii krajobrazu dla pracowników NCAM. Podczas 5-dniowych zajęć Sudańczycy nauczą się posługiwać takimi urządzeniami, jak GPS czy tachimetr elektroniczny. Dowiedzą się także, jak dane z takich pomiarów wykorzystać w dalszych analizach i interpretacjach w środowisku Geograficznych Systemów Informacji.
Arabiści będą pracowali w miejscowej szkole podstawowej. Dzieci z Sudanu otrzymają od nich przybory szkolne zebrane przez uczniów z polskich szkół. Arabiści prowadzić będą warsztaty oraz zabawy, podczas których dzieci bliżej poznają Polskę - nieznany im dotąd zakątek świata. Dla arabistów będzie to okazja do nauki lokalnego dialektu języka arabskiego oraz poznanie lokalnej kultury. Nauka ma się odbywać na zasadzie gier i zabaw.
Prace terenowe archeologów i etnologa są finansowane z grantu Narodowego Centrum Nauki (program Preludium 3). UAM oraz sponsorzy prywatni sfinansowali prace arabistów. Warsztaty w NCAM są finansowane przez UAM oraz NCAM.
Więcej na stronie internetowej projektu: