Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa to, bez wątpienia, uczelnia nowoczesna, otwarta na nowe wyzwania i wychodząca naprzeciw oczekiwaniom swoich studentów. Dlatego też, w ostatnim czasie, wcieliła w życie program USOS, czyli Uniwersytecki System Obsługi Studentów, pod nazwą którego kryje się system informatyczny, służący do zarządzania tokiem studiów na uczelni.
O tym, jak program usprawni pracę oraz jakie korzyści przyniesie studentom, rozmawiamy z Anetą Gustek – z zespołu Księgowości Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu.
Pani Aneto, już niebawem Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa będzie w pełni
korzystać z USOS-a.
Na jakim etapie jest wdrażanie systemu i kiedy prace zostaną zakończone?
AG: Prace przebiegają sprawnie. Na chwilę obecną, w systemie prowadzone są osiągnięcia studentów, którzy zostali przyjęci w październiku 2011 r. W części wydziałów udało się już wprowadzić osiągnięcia z wszystkich semestrów studentów, z naboru październik 2010 r. Oczywiście, każdy etap prac i czas na niego poświęcony, jest silnie powiązany z ilością studentów na danym wydziale.
Samo wdrożenie systemu możemy
uważać za zakończone, jednak prace w nim wymagają nieustannych aktualizacji. Podstawowe
funkcje systemu, niezbędne Uczelni, zostały zdefiniowane
i uruchomione, jednak nie chodzi o to, aby system pomagał tylko w podstawowych
działaniach.
Jakie korzyści przyniesie USOS pracownikom Uczelni, wykładowcom?
AG: Pracownikom Uczelni USOS pozwoli,
przede wszystkim, na poświęcenie większej ilości czasu pracy na działania
stricte administracyjne. Ponadto, ułatwi generowanie sprawozdań do GUS-u oraz
przekazywanie danych do POL-ON-u (system informacji o szkolnictwie wyższym
w Polsce, którego najważniejszym zadaniem jest stworzenie ogólnopolskiej bazy
danych o jednostkach naukowych
i nauce polskiej na potrzeby MNiSW).
Wykładowcom pozwoli na sprawniejsze
komunikowanie się ze studentami, zaprezentowanie
w sposób atrakcyjny swojego przedmiotu, a także poinformowanie studentów o tym,
co zostanie zrealizowane na poszczególnych jednostkach
wykładowych/ćwiczeniowych. W przyszłości
(po wprowadzeniu e-indeksu), pozwoli na ograniczenie poświęcanego czasu na
wpisywanie ocen
do tradycyjnego indeksu – wszystko to będzie możliwe za pośrednictwem USOSweb-a.
Wspomniała Pani o e-indeksie. Proszę powiedzieć, co wprowadzenie
programu USOS oznacza
dla samych studentów?
W jaki sposób studenci mogą zarejestrować się w systemie? Jak mogą z niego korzystać?
AG: Korzystanie z systemu jest, na chwilę obecną, niedostępne dla studentów. Związane jest to z tym, że najpierw musimy wdrożyć USOSweb. Studenci po przetestowaniu przez nas tej części systemu, otrzymają swoje indywidualne hasło, które umożliwi im podgląd i dostęp do danych.
Kiedy, w takim razie, nastąpi ten ważny moment dla studenta?
AG: Planowaliśmy, aby nastąpiło
to wraz z rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Jednakże
w związku z udostępnieniem aktualizacji systemu, musimy ten termin przesunąć o
kilka tygodni. Prócz update-a systemu, należy uwzględnić również bieżącą pracę administracyjną
oraz przygotowywanie się Uczelni do inauguracji roku akademickiego 2012/2013,
dlatego trudnym zadaniem jest precyzyjne określenie terminu. Z każdym studentem
skontaktujemy się mailowo w celu przekazania hasła do systemu.
Czyli student korzystający z aplikacji USOSweb-a, będzie mógł załatwić swoje sprawy poprzez tzw. Wirtualny Dziekanat?
AG: Takie jest główne założenie
tej części systemu (USOSweb). Studentom, przede wszystkim, ułatwi to kontakt z
Uczelnią. Korzystając z modułu, student nie będzie musiał kontaktować się
z pracownikami, aby dowiedzieć się czy ma jakieś zobowiązania finansowe do
uregulowania, ponieważ będzie je widzieć. To samo dotyczy ocen i kontaktu z
wykładowcami. I wszystko to
za pośrednictwem Internetu, bez wychodzenia
z domu.
Dziękujemy za rozmowę.