Europejski WF po poznańsku
Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu uczestniczyła w grancie europejskim, którego efektem będzie wydanie podręcznika z nowymi podstawami dydaktyczno-metodycznymi dla wychowania fizycznego i zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej.
Grant o budżecie 498 tysięcy euro już się zakończył. Jego nazwa
brzmiała: „Health(a)ware an experienced-based learning and teaching
approach for physical and health education”, czyli
w polskim tłumaczeniu
„Świadomość zdrowia - nauczanie i uczenie się oparte o doświadczanie i
dydaktyczne podejście do wychowania fizycznego i zdrowotnego.”
„Koordynatorem całości projektu jest Uniwersytet im. Humboldta
z Berlina” – informuje Mariola Dymarczyk, rzecznik prasowy AWF.
W realizacji grantu brały także udział: Inivesidad Politecnica de
Madrid, Norges Indrettshogskole Oslo, Charles University Praga,
Univesitat Wien. Każda z uczelni miała wyznaczonego koordynatora
krajowego do prac nad grantem.
AWF Poznań reprezentował dr hab.
prof. AWF Michał Bronikowski, kierownik Zakładu Metodyki Wychowania
Fizycznego, wykładowca m.in. Międzynarodowej Akademii Olimpijskiej w
Olimpii w Grecji.
W ramach projektu, uczelnie przygotowywały
każda po 15 przykładów lekcji wychowania fizycznego i zdrowotnego, 5
projektów i 5 zajęć warsztatowych. Spośród tych propozycji do
publikacji w podręczniku zostaną wybrane najciekawsze przykłady,
opracowane przez każdy z krajów.
Projekt koncentrował się na
młodzieży w wieku 10 – 16 lat. Najwięcej uwagi poświęcono 13 – 16
latkom, którzy w dużej części przestają się interesować aktywnością
fizyczną.
Każda z uczelni miała także określone zadania do
realizacji. Poznańska uczelnia przygotowała konferencję pt. „Physical
Education and Health – partners for the future”, prezentującą
wypracowane przez poszczególne uczelnie koncepcje teoretyczne.
Konferencja odbyła się w 2008 roku. Poprzedziła tydzień warsztatów
metodycznych dla nauczycieli i studentów, gdzie każdy z krajów
zaprezentował przykłady lekcji.
„Na konferencji i warsztatach
udało się nam zgromadzić ponad 100 uczestników z zagranicy oraz 300
nauczycieli i studentów z Polski, w szczególności związanych z naszą
uczelnią” – informuje prof. Michał Bronikowski.
Polacy
pracowali nad takimi przykładami niestandardowych zajęć WF dla
gimnazjalistów, które zachęcałyby do uczestniczenia
w nich.
„Chcemy, aby nauczyciele odeszli od schematów prowadzenia lekcji, które
są mało ciekawe i nie aktywizują wszystkich uczniów. Zależy nam również
na podkreśleniu całożyciowej roli aktywności fizycznej w
przeciwdziałaniu niekorzystnym skutkom zachowań sedenteryjnych młodzieży internetowej” - mówi prof. Bronikowski.
Naukowcy,
którzy uczestniczyli grancie, mieli okazję do dzielenia się swoimi
spostrzeżeniami z kolegami z zagranicy nt. prowadzenia lekcji WF czy
wyjazdów na konferencje poza granice Polski.
„W przypadku tego
projektu ścieranie się różnych punktów widzenia i stanowisk naukowych
pozwoliło na wypracowanie wspólnej europejskiej płaszczyzny dla
dalszego rozwijania wychowania fizycznego i zdrowotnego, a
przygotowywany podręcznik i zawarte w nim konkretne przykłady
posiadające dużą wartość aplikacyjną, pozwolą na unowocześnienie
metodyki nauczania, a tym samym i na jej uatrakcyjnienie” - dodaje
profesor.
Grant przyniósł też korzyści w postaci kilku
wykładów, wygłoszonych dla uczniów szkół z Poznania, warsztatów dla
nauczycieli WF pt.: „Świadomość zdrowia w nauczaniu” oraz szeregu
publikacji, spośród których doniesienia naukowe, przygotowane przez
zespół: M.Bronikowski, M.Bronikowska, M.Kantanista, M.Ciekot,
I.Laudańska-Krzemińska, Sz.Szwed na konferencję w Madrycie zdobyły tam
pierwszą nagrodę.
„Ponieważ praca nad tym grantem została
wysoko oceniona przez ewaluatora zewnętrznego, który gościł z wizytą na
AWF
w styczniu ub. roku i dostrzeżona wśród osób zajmujących się
wychowaniem fizycznym na rynku europejskim, zaowocowało to
zaproszeniem pracowników AWF do kolejnego grantu europejskiego” –
informuje Dymarczyk.
PAP – Nauka w Polsce
ostatnia zmiana: 2010-08-18