
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Collegium Europaeum Gnesnense UAM oraz Projekt Centrala – Sztuka Komiksu Europy Środkowej mają przyjemność zaprosić na międzynarodową konferencję Przestrzenie kultury komiksowej.
Według jednej definicji przestrzeń to nieokreślony i nieograniczony
obszar. Według innej jest to obszar objęty jakimiś granicami. Czy zatem
przestrzeń kultury komiksowej stanowi nieograniczone pole do badań dla
badaczy różnych dyscyplin akademickich, czy też wciąż jeszcze
funkcjonuje zamknięta w ciasnej szufladzie kultury niskiej jako element
masowej produkcji skierowanej do najmłodszego czytelnika? Pragniemy
skłonić badaczy różnych dyscyplin naukowych do pochylenia się nad tą
wciąż jeszcze niedostatecznie rozpoznaną w naszym kraju przestrzenią
kultury i lektury.
Celem
konferencji jest prezentacja szerokiego spektrum sztuki komiksowej jako
obiektu badań naukowych. Pragniemy, aby konferencja Przestrzenie kultury komiksowej
była okazją do spotkania badaczy reprezentujących różne dziedziny
humanistyki, sztuki i nauk społecznych. W ostatnich latach zauważyć
można rosnące zainteresowanie środowiska akademickiego komiksem jako
jednym z fenomenów kultury popularnej, jako dziełem sztuki, ale także
jako specyficzną formą przekazu rozmaitych treści, a o potrzebie
dyskusji na ten temat świadczy również fakt, że błyskawicznie znikają z
półek księgarskich nieliczne na naszym rynku rozprawy i leksykony
poświęcone tej tematyce. Zdaniem organizatorów sytuacja ta domaga się
bliższego rozpoznania i spojrzenia na komiks z perspektywy różnych
dyskursów.
W ramach konferencji chcielibyśmy poruszyć szereg
zagadnień związanych z kulturą popularną. Interesują nas zarówno
kulturowe aspekty rosnącej popularności komiksów, płynność relacji
między tzw. sztuką wysoką a niską, jak i sposób funkcjonowania i
wykorzystywania komiksów w określonych dyskursach (np. takich jak
feminizm czy postkolonializm). Z tej perspektywy interesująca jest
kwestia adaptacji różnych metodologii do interpretowania „historii
obrazkowych”. Ciągle aktualnym pozostaje bowiem problem, jakimi
narzędziami chcemy (i potrafimy) analizować fenomeny kultury
popularnej. Nie sposób pominąć też problematyki psychologicznej i
socjologicznej związanej z kreowaniem przez kulturę popularną wzorców
zachowań. Jednym z tematów będzie więc także analiza ikon popkultury, w
tym także charakterystycznych bohaterów z utworów komiksowych. Lektury
komiksów nieodzownie związane są z przekazem graficznym, stąd
rozpoznaniu chcemy poddać sposób/sposoby funkcjonowania kultury
wizualnej (obrazkowej), a to z kolei prowokuje także do spojrzenia na
komiks z perspektywy estetycznej. Biorąc pod uwagę, że techniki sztuki
komiksowej są dziś wykorzystywane w innych gatunkach sztuk wizualnych
proponujemy przyjrzeć się relacjom między komiksem a filmem, komiksem a
literaturą oraz komiksem a plakatem.
Proponujemy następujące problemy badawcze: